Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
AARA popri nedávnom vydaní vydareného krátko metrážneho EP „Photonos“ stíhajú uzavrieť tento rok aj svoju trilógiu pomenovanú jednoducho „Triade“. Som toho názoru, že tak vzniklo jedinečné dielo pevne ukotvené v estetike čierneho kovu napísané veľmi osobitým rukopisom. To dnes vôbec nie je samozrejmosť a ľahko stagnujúci žáner dokážu posúvať len tí najlepší. Hodnotiť bez kontextu predchádzajúcich albumov by v tomto prípade nebolo síce celkom namieste, ale som toho názoru, že každý z trojice albumov v pohode obstojí ako samostatný monolit kreativity.
Švajčiari AARA sú pre mňa od počiatku zjavom na hudobnej scéne aký sa často nepočuje. Na otázku zvukového inžiniera koľko chcete zvukových stôp na svojom albume, určite odpovedali jednoslovným áno. Neviem nájsť súčasný ekvivalent, ktorý by pracoval s tak bohate navrstvenými gitarami a zvládol to ukočírovať v luxusnom a čitateľnom zvuku. Ovládač agresivity a rýchlosti je pritom posunutý blízko hranice ľudských schopností. Nejdeme do nejakých progresívnych vôd, ale opäť sa opierame o neoklasickú melodickú výstavbu bohatých vrstiev tremolo riffo s integrovanou komplexnou rytmikou, ktorá patrí k tomu najlepšiemu v žánri.
Chápem, že práve vokálne party môžu byť pre niekoho kameňom úrazu a odradzujúcim faktorom, ale mne osobne k prezentovanej produkcii vokál jednoznačne sedí a je skôr úsporným doplnením zvukovej masy, ktorá sa na vás valí v tachykardických tempách atakujúcich bežne 300 úderov za minútu. AARA si popri tom vypomáhajú chorálmi, ktoré zdôrazňujú vokálny kontrast a vytvárajú hlboké brázdy v hudobnom kontinuu. Celkovo má vokálna stránka diela nádych devädesiatych rokov, keď v blackmetale ešte išlo o to dostať z hrdla čo najextrémnejší mrazivý zvuk. Najlepším dôkazom tohto faktu je stredná časť „Des Wanderers Traum“.
Stopáž je úsporná a ide ruka v ruke s údernosťou jednotlivých skladieb bez priestoru na nudu a poukazuje na premyslenú kompozíciu. Dokonalým príkladom tejto vyspelosti kapely je záverečná "Edo et Edam" demonštrujúca pôsobivú synergiu neo-klasických motívov s rýchlym blackmetalom. Je pôsobivé ako harmonicky na seba jednotlivé motívy nadväzujú a postupne sa potápajú do zvukovej masy, aby sa z nej vynoril nadväzujúci motív. Tento prístup je symptomatický pre celý album a je jeho hlavnou devízou. V každej minúte je možné nájsť množstvo štruktúr, ktoré sú inštrumentálne a skladateľsky výnimočné. Či už sa jedná o sólový motív „Heimgesucht“, údernosť „Moribunda“ alebo kompozíciu so chórmi v „Unstern“. AARA popritom šikovne pracujú s tempom a excelujú aj v pomalých ťažko tonážnych partoch.
Zvukovo sa vrámci trilógie posúvame k mierne guľatejšiemu, uhladenejšiemu zvuku a produkcii v kontraste s divokejším druhým dielom. Ak sa pozeráme skrz prierez všetkých troch albumov, každý je v niečom mierne odlišný, no napriek tomu tvoria veľmi synergické dielo bez zakolísania v kvalite. AARA aj tentokrát potvrdili status unikátneho zjavu na blackmetalovej scéne s jednoznačným odporúčaním pre každého fanúšika žánru a dôkazom že aj v tomto sub štýle je možné stále nájsť nové cesty a novú originálnu estetiku.
Nabušený záverečný diel trilógie sa kvalitatívne drží opäť vysoko a organicky zapadá do celkového konceptu triády blackmetalovej excelencie. AARA pri vysokej kadencii albumov potvrdzujú status jednej z najosobitnejších kapiel súčasnosti nielen v rámci žánru.
8,5 / 10
Skladby
1. Heimgesucht
2. Emphase der Seelenpein
3. Moribunda
4. Unstern
5. Des Wanderers Traum
6. Edo et Edam
Diskografie
Eiger (2024) Triade III:Nyx (2023) Triade II: Hemera (2022) Triade I: Eos (2021) En Ergô Einai (2020) Anthropozän (I & II) (EP) (2019) So Fallen Alle Temper (2019)
DALŠÍ INFORMACE
Datum vydání: Pátek, 31. března 2023 Vydavatel: Debemur Morti Productions Stopáž: 48:17
Letité vzývání nové Kingovy autorské tvorby je s aktuálním singlem snad již definitině na začátku svého konce, i když musím říct, že 5 let starý ojedinělý kus "Masquerade Of Madness" zněl poměrně výživněji. Tak snad to tak ale kompletní album nenechá.
Posledný koncert zásadnej kapely. Silná finálna zostava s Frantom Štormom a Silenthellom, rytmikou ex-AVENGER a Petrom "Blackoshom" Hošekom, robustný "best of" playlist a poctivé balenie = hodnotný rozlúčkový artefakt. Len ten zvuk mohol byť priebojnejší.
Byli u rozmachu švédského melodického deathu a nahráli dvě alba. To druhé však nevydali, mezitím se rozutekli do jiných skupin. Po třiceti letech se dali znovu do kupy, a kromě nového materiálu vydávají i ono druhé album. Pěkná exkurze do devadesátých let
V rámci žánru celkem unikátní deska s výraznou basou, která k sobě váže epileptické rozervané screamo, epické post-hardcorové pasáže a syntezátorové linky. Italům z Ligurie se povedlo navázat na dřevní klasiku a přidat něco svého.
Přes veškerou maskovanou a krvavou image předvádí obrození MUSHROOMHEAD především tradičnější hardrock/metalovou klasiku. Občas se v riffech, řevu a osobité melodice objeví připomenutí, že skupina měla kdysi své specifické kouzlo, ale to už je dnes pryč.
Hudba téhle party z Manchesteru je ukázkou klasické stoner doom školy a jako posluchač balancuji na vážkách, zda už je to příliš klišé, nebo stále ještě dostatečně zajímavé. Ale odkazy na sabbatovské vlivy celkem fungují, takže snad dobrý.
Jak dí kolega Noisy. Velmi slušná deska, zdařile zlámaná skládanka ULCERATE a GORGUTS postavená však na tučnějších a brutálnějších základech. Těžký poslech, je to jako když chcete vylézt osmičkovou cestu a máte k dispozici tak třetinu použitelných chytů.